چگونه محوطه سازی ویلا را انجام دهیم؟

محوطه سازی ویلا

اگر شما هم ویلا یا باغ ویلا داشته باشید، حتما به موضوعاتی مثل محوطه سازی ویلا و یا حیاط سازی ویلا فکر کرده اید. چرا که هدف از ساخت ویلاها در مناطق مختلف خوش آب و هوا نیاز فزاینده شهرنشینان به تعامل و گذران زمان در طبیعت است تا از تنش ها و استرس های ناشی از شهرنشینی فاصله بگیرند و محوطه سازی ویلا یا محوطه سازی باغ ویلا امکان گذران زمان بیشتر خانواده را در طبیعت در کنار وجود امکانات مختلف فراهم می کند.
به طور کلی محوطه سازی ویلا یا همام محوطه سازی حیاط ویلا یک علم است که با ترکیب هنرمندانه گیاهان، فضاهی نیمه باز مثل آلاچیق ها، نورپردازی، مبلمان فضای باز و …فضایی زیبا و آرامش بخش خلق می کند تا افراد در کنار یکدیگر از طبیعت بیشتر لذت ببرند.

محوطه سازی ویلا

چرا باید محوطه سازی ویلا انجام دهم؟

مسائل اقتصادی یکی از موارد مهمی است که همیشه در انتخاب های ما تاثیرگذار هستند. طراحی و محوطه سازی ویلا هم از مواردی هستند که افراد زیادی لزومی نمی بینند که برای آن هزینه کنند. ولی واقعیت این است که محوطه سازی ویلا و حیاط سازی ویلا به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود که علاوه بر افزایش زیبایی و کارآمدی فضا، نوعی ارزش افزوده ایجاد می شود و قیمت ویلا را افزایش می دهد. در واقع محوطه سازی ویلا به شکل اصولی تاثیر زیادی بر کیفیت فضا و میزان بهره وری فضای آزاد ویلا برای استفاده کنندگان دارد.

انواع محوطه سازی ویلا

انواع محوطه سازی ویلابسیار گسترده است و می توان گفت بسیاری از کشورها سبک های خاص خود را در باغسازی و محوطه سازی باغ ویلا دارند مثل سبک باغسازی ایرانی، فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی و… در ادامه انواع سبک های محوطه سازی ویلا که بیشتر در کشور ما مورد استفاده و اقبال قرار گرفته را بررسی می کنیم تا شما هم بتوانید متناسب ترین سبک حیاط سازی ویلا را انتخاب کنید:

محوطه سازی ویلا به سبک باغ های ایرانی

محوطه سازی ویلا انواع مختلفی دارد مثلا طرح محوطه سازی ویلا می توان به صورت هندسی باشد. محوطه سازی هندسی بیشتر برگرفته از باغ های قدیمی ایرانی است. در این باغ ها و محوطه سازی ها هندسه قالب است و معمولا از یک راه و مسیر اصلی در وسط محوطه سازی به عنوان محور اصلی باغ استفاده می شود و باغچه های مربع و مستطیل شکل در اطراف آن قرار می گیرند.

محوطه سازی ویلا هندسی

محوطه سازی ویلا با خطوط منحنی

یکی از انواع محوطه سازی ویلا که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، محوطه سازی ویلا با خطوط منحنی است. در این نوع محوطه سازی از خطوط گرد و منحنی برای راه ها و باغچه ها استفاده می شود. آلاچیق، آبنما و استخر همه با خطوط منحنی طراحی شود. محوطه سازی ویلا با خطوط منحنی جذابیت خاص خود را دارد و به دلیل وجود آ رامش خاص در این خطوط، این آ رامش و حس زیبایی را به مخاطب انتقال می دهد.
حیاط سازی ویلا با خطوط منحنی می تواند به شکل هندسی یا غیر هندسی اجرا شود. ای نوع محوطه سازی برای بویلاهای کوچک و بزرگ قابل اجرا است.

کجوطه سازی ویلا منحنی
محوطه سازی منحنی ویلا

محوطه سازی ویلا به سبک باغ های ژاپنی

در باغ سازی و محوطه سازی ژاپنی بر خلاف معمول بیشتر از گیاهان، از سنگ ها در محوطه سازی استفاده می شود. این نوع محوطه سازی به صورت اصولی و مرتب انجام می شود و گیاهان باغ بیشتر گیاهان تزئینی خاص هستند. البته مفاهیم خاصی در طراحی باغ ژاپنی مد نظر قرار می گیرد و هر سنگ و گیاه نماد خاصی هستند.

محوطه سازی ویلا ژاپنی

محوطه سازی ویلای مدرن

در سال های اخیر ساخت ویلای مدرن بسیار رایج شده و این سبک طرفداران زیادی دارد. ویلاهای مدرن به صورت ساده و با خطوط صاف طراحی می شوند و بر خلاف ویلاهای کلاسیک، جزئیات زیادی ندارند. پنجره های بزرگ، مصالحی مدرن و طراحی ساده از اصول ویلاهای مدرن است. محوطه سازی ویلای مدرن نیز باید در هماهمگی با طراحی ویلا باشد. معمولا محوطه سازی ویلا مدرن به صورت ساده و مینیمال انجام می شود و از مصالح جدید مانند گابیون در طراحی ویلاهای مدرن بسیار استفاده می گردد.

محوطه سازی ویلا مدرن

محوطه سازی ویلای کلاسیک

ویلاسازی به سبک کلاسبک ویلاهای پر جزئات و پرتجملاتی هستند که همیشه طرفداران خاص خود را داشته و خواهد داشت. ولاهای کلاسیک با ستون های یونانی، تاج های پرجزئیات و ویژ\ی های اشرافی طراحی می شوند. محوطه سازی ویلای کلاسیک نیز باید دارای ویژگی های طراحی کلاسیک باشند. وجود تقارن، جزئیات در طراحی نرده ها، عنصر کلاسیک در طراحی آلاچیق ها و وجود مجسمه ها تعدادی از ویژگی های محوطه سازی ویلای کلاسیک هستند.

محوطه سازی ویلا کلاسیک

محوطه سازی ویلا کوچک

شاید در ابتدا به نظر برسد که یک ویلای کوچک نیازی به محوطه سازی ندارد اما واقعیت این است که طراحی و محوطه سازی ویلا علاوه بر زیبا سازی امکان استفاده بهتر از حیاط را فراهم می کند و این استفاده بهینه هم برای ویلاهای کوچک و هم ویلاهای بزرگ لازم است. در واقع طراحی و محوطه سازی ویلای کوچک به صورت صحیح و اصولی، این امکان را فراهم می کند که حداکثر استفاده را فضای خود بکنیم و محیطی دنج، دلچسب و دوست داشتنی داشته باشیم.

محوطه سازی ویلا ارزان

شاید در ابتدا به نظر برسد که محوطه سازی ویلا یا حیاط سازی ویلا هزینه خیلی زیادی نیاز دارد. اما باید بدانید که می توان با هزینه معقولی تغییری زیبا و جذاب ایجاد کرد. البته برای محوطه سازی ویلا باید طراحی آن را مورد توجه قرار داد و طراحی محوطه در هماهنگی کامل با طراحی ویلا باشد. مثلا اگر ویلای ساده و مدرن داشته باشید، با طراحی ساده محوطه سازی شامل مسیرهای پیاده، ‌فضای پارک ماشین، یک آلاچیق ساده، ایجاد تنوع با پله ها و باغچه ها و همین طور به کار گیری متریال مدرن مثل مش گابیون می توان محوطه سازی ویلا را انجام داد.

محوطه سازی ویلا با گابیون
محوطه سازس ویلا با مش گابیون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *